Karma – räddar maten

Med ny teknik som används på rätt så kan vi åstadkomma skillnader som vi för ett par år sedan inte ens kunde tänka existerade. Med den starten vill vi inleda hyllningssången för mat-sparar-appen Karma – hatten av för ett av få nya matkoncept som verkligen fyller sitt syfte på kort och långsikt.

Vi börjar i rätt ände. Matbutiker, restauranger, caféer har gemensamt att en del av varulagret, i deras fall maträtter i olika form, löpande kommer slängas för att det inte sålts innan förbrukningsbart datum passerat. En kostsam del av verksamheten som har varit oundviklig och som bara drabbar sista raden av den ekonomiska kalkylen. Många olika idéer och koncept har florerat för att råda bot på detta, men alla har varit beroende av att rätt kund passerar förbi försäljningsstället och just då är i behov av att köpa den specifik mat som snart måste slängas och som därför reas ut.

Överblick inne i appen över antal ställen som erbjuder mat. Geo-position hjälper dig hitta i närheten eller på vägen hem

Det var innan Karma slog om kursen från att vara en rabattapp till bli maträddare på heltid. Konceptet är egentligen inte ändrat, men beteendet och tillvägagångssättet är teoretiskt rubbat i grunden. Hur menar vi då? Jo, konceptet är fortfarande likadant, alltså mat som snart måste slängas säljs ut billigare än ordinarie pris, men skillnaden är att Karma med hjälp av sin app kan erbjuda rätt mat till rätt person som dessutom befinner sig i farten att bege sig någonstans och på så vis så matchas utbud och efterfrågan. Genialt.

Första gången vi testade Karma-appen var tidigt våren 2017 och det geniala lyste inte alls lika tydligt som idag och skillnaden är slående. En idé som Karma är helt beroende av att kunderna, i detta fall maträddare introduceras till appen samtidigt som ett tillräckligt stort antal matslängare vågar gå med i ett koncept likt detta. Det är samma getingmidja som tjänster som AirBNB, Uber, Blocket och andra plattformar som inte äger det de säljer måste lyckas med för att slå igenom. Fördelen, som vi ser det, som Karma haft, som gör att vi hade överseende i våras med att det inte fanns jättemånga anslutna Matslängare var att idén är så genomgod. Men nu, Oktober 2017, känns det som de nått den kritiska massan och från nu och in i framtiden kan allt bara gå åt ett håll – uppåt!

Vi gillar Karma och det finns inget dåligt med det. Punkt.

Uppmaning till alla Stockholmare, ladda hem:
iOS – här
Android – här

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *